Stenen en spijkers op de snelweg? Gaat dit over Nederland?olie, stenen, spijkers, etc.
Ik kom ze niet tegen. Op industrieterreinen is het een ander verhaal, maar op de snelweg Eigenlijk is die wonderbaarlijk schoon, volgens mij.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Stenen en spijkers op de snelweg? Gaat dit over Nederland?olie, stenen, spijkers, etc.
Hangt van de drukte op de snelweg af.
Als het rustig is rijd ik op een kwart afstand van de linkerkant van mijn rijbaan. Zo blijf je het zichtbaarst en krijgen automobilisten niet de neiging om jou baan "in te pikken"
Als het druk wordt ,tegen het ontstaan van een file aan, rij ik veel meer "tussen" de linkerbaan en de baan rechts daarvan. Omdat je dan bij een noodstop nog ruimte hebt om tussen de rijen auto's in te schieten (meer remweg ruimte), je kunt makkelijk en snel van baan wisselen om gebruik te maken van de gaten links en rechts in de rijen, je rijd jezelf "in de spiegel" van de automobilisten en als alles tot stilstand komt kun je direct het filerijden oppikken en tussen de rijen in gaan rijden.
Dit alles gebaseerd op gezond verstand en ruim 40 jaar rijervaring
iets links van het midden is mij ooit aangeleerd dat dat het punt is waar je nog wel over de pijlen op de weg rijdt, maar niet over het lange rechte stuk van de pijl.Meestal ieeetsje links van het midden.
Zeker niet in de bandenspoor van de auto's, dat is behoorlijk ver links op de strook in praktijk. Dat doen jullie in de praktijk wel?
Vraag me dan ook af of ze allemaal niet gewoon hetzelfde bedoelen: net links van het midden. De een zal het midden noemen, omdat hij niet bedoelt 'in het linkerbandenspoor op de strook', de ander zal het links noemen, want precies in het midden is het ook niet...
..Valt mij ook op dat als automobilisten weer eens niet zitten op te letten en er echt hard geremd moet worden, die op de linker strook altijd uitwijken naar links, en die op de rechter strook naar rechts. Van elkaar af dus, zodat de vrije ruimte in het midden komt te liggen..
Ik zat gisteren achter een motorrijder die structureel rechts / in het rechter spoor reed. Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat dat iig het laatste is dat je moet doen. Zelf rij ik altijd net links van de hartlijn.
Ik vind dat woord "afdwingen" een beetje ongelukkig gekozen van jouw instructeur. Wat die ermee bedoelde is dat je jezelf zichtbaar moet maken, en - in jouw specifieke voorbeeld - niet moet uitnodigen om jou om dezelfde rijstrook in te halen. Verder valt er als motorrijder niets af te dwingen, want een klein tikje van een miniscuul autootje kan al voldoende zijn om jou zorgvuldig met motor en al naar elders te lanceren.
Je moet je plek op de weg afdwingen, heb ik geleerd
Je moet je plekje afdwingen.
ik blijf stug op net links van midden van mijn rijbaan rijden.
Ik vind dat woord "afdwingen" een beetje ongelukkig gekozen van jouw instructeur. Wat die ermee bedoelde is dat je jezelf zichtbaar moet maken, en - in jouw specifieke voorbeeld - niet moet uitnodigen om jou om dezelfde rijstrook in te halen. Verder valt er als motorrijder niets af te dwingen, want een klein tikje van een miniscuul autootje kan al voldoende zijn om jou zorgvuldig met motor en al naar elders te lanceren.
Het feit dat jij stug in de zichtlijn van de bestuurder achter je blijft rijden wil nog niet zeggen dat-ie jouw ziet. Sterker nog, door steeds op dezelfde positie te blijven is de kans groot dat je vanzelf aan diens waarneming ontsnapt: je bent gewoon "omgeving" geworden, en wordt niet meer als weggebruiker herkent. Bovendien heb je niet alleen te maken met de weggebruiker direct achter je, maar zijn er heel veel meer goede redenen om zo nu en dan (voortdurend eigenlijk) van positie te wisselen: tegemoetkomend verkeer, onoverzichtelijke situaties, je eigen zicht en zichtbaarheid ... (etc.).
Om die reden dus dynamisch rijden en op blijven letten: afwisselend ver en breed kijken, voortdurend spiegelen natuurlijk, en ruim afstand bewaren t.o.v. ander verkeer en obstakels. Ik blijf nergens stug rijden: ik maak me niet afhankelijk van de bui of oplettendheid van anderen, en maak gewoon dat ik wegkom als het me niet bevalt. Veel verstandiger imho.
Mij is juist geleerd om recht in lijn met de bestuurder van de auto's te gaan rijden. Dan rij je het meeste in het zicht.
Mij is juist geleerd om recht in lijn met de bestuurder van de auto's te gaan rijden. Dan rij je het meeste in het zicht.
Deels, misschien grotendeels.Volgens mij zeggen we (buiten dat jij "afdwingen" een ongelukkige woordkeuze vind) eigenlijk hetzelfde...
Precies dat dus. Ik herinner me enkele jaren geleden, als toevallig passerende hulpverlenende, betrokken te zijn geweest bij een incident waarbij een motorrijder nabij Lelystad van de provinciale weg werd geveegd door een links afslaande tegenligger. Hij heeft het helaas niet overleefd, die motorrijder. Uiteindelijk wees onderzoek uit dat die tegenligger de motorrijder nooit heeft kunnen waarnemen: in het schemer was de motorrijder volledig onzichtbaar. Omdat diens koplamp precies op de hoogte zat van de linkerkoplamp van de bestelbus die er direct achter reed, en omdat de motorrijder door "onbeweeglijk" links van het midden te rijden niet van die bestelbus te onderscheiden was.Maar ziet de bestuurder jouw koplamp, of is het de koplamp van de auto daar achter?
Nog meer voor de achterligger als het wat donker is: zit jouw (motor) achterlicht precies op de plek van het achterlicht van de auto daarvoor?
Je bent zojuist verdwenen.
Broeders en zusters -beweegt U!
Je hebt gelijk, maar ook hier zie je soms overdrijvingen. Je hoeft niet constant van links naar rechts te slingeren. Dat geeft juist een heel onprettig en onrustig wegbeeld.Maar ziet de bestuurder jouw koplamp, of is het de koplamp van de auto daar achter?
Nog meer voor de achterligger als het wat donker is: zit jouw (motor) achterlicht precies op de plek van het achterlicht van de auto daarvoor?
Je bent zojuist verdwenen.
Broeders en zusters -beweegt U!
Deze sluit tot nu toe het beste aan bij wat ik doe (en wat ook al door een paar anderen geopperd is).Als ik ooit ergens op de rechter rijstrook (in geval van meerdere rijstroken he...) rijd,
dan inderdaad links van het midden.
Op de linker rijstrook rechts van het midden.
En bij meerdere rijstroken afhankelijk van de positie van het overige verkeer.
Stelregel: zorg dat je zichtbaar bent.
In de verre steentijd (1973) heb ik ooit geleerd om de rijbaan te gebruiken met verdeling 1/3 en 2/3.
Mij is toen geleerd om je plek op de weg te claimen. (zoiets zegt KingCoder ook)
Maw je rijdt vooral aan de linkse kant om duidelijker jouw aanwezigheid kenbaar te maken en dus meer opvallend te zijn.
Je rijdt dan ook op precies dezelfde plek als waar de automobilist in z'n auto zit. Je rijdt dan recht voor zijn neus.
Met groepen rijdt je ook vaak 1/3 en 2/3 maar dan baksteens-gewijs, dus om-en-om.
Hoe anderen het geleerd hebben vind ik allemaal prima, maar ik ga mijn gewoonte niet meer wijzigen na (bijna) 50 jr ongevalsvrij!
Om je mening kracht bij te zetten, kan je kan beter je geschatte aantal kilometers noemen dan de tijd dat je al motor rijdt.