Dus ergo. OF het mijn dood wordt maakt me niet uit. Ik heb voorrang dus rij ik door op mijn fietsje.
Je maakt al meer fouten. Je weet blijkbaar dat er een dodehoek op zit (zou ik op mijn ietwat ielige fietsje ten opzichte van ietwat grote truck toch ff rekening mee hebben gehouden). De oplossing is heel simpel. Als jij naar de vrachtwagen kijkt en je ziet of via zijn raam of via zijn spiegel de chauffeur ziet hij jou ook.
Je wil dat hij rekening houdt met zijn "mankementen" Hoe? moet ie eerst uitstappen om te kijken of het plein vrij is? voordat hij ingestapt is staat de volgende fietser al weer op zijn dooiehoek!
Als hij dan je niet gezien heeft (jij blijkt te weten dat hij niet gekeken heeft)
Steek je je middelvinger op en gaat schelden. Nee dat werkt conflict beheersend!!
Ga er maar van uit dat de gemiddelde chauffeur ook niet blij is met de rotondes waar hij geen reet ziet!
EN als we het over regeltjes in het verkeer hebben zullen we dan de discussie over het gedrag van de fietser in nl maar niet aan gaan?
mark_mf, kortom jij vind dat het onze taak is om niet in jouw dooeie hoek te gaan rijden ? Volgens mij is de dooie hoek op jouw vrachtwagen meer een probleem van jouw voertuig dan het mijne, dus zal JIJ er rekening mee moeten houden. Goed voorbeeld (pas gebeurd), "ik rijd op een rotonde af waarop een grote oplegger rijdt, ik als fietser heb voorrang op die rotonde. (de rijbaan van de auto's en fietsers zijn gescheiden door een verhoging) En ik ben dus verplicht om de weg van het fietspad te volgen. De vrachtwagen slaat rechtaf zonder volgens mij te kijken, e4n ramt mij en een maat van mij bijna van de fiets af. Ik steek men middelvinger op! En zeg: "kijk dan godverdomme in je dooie hoek spiegel." De vrachtwagen bestuurder: "Ga jij dan godverdomme niet in men dooie hoek rijden!" Maar ik kon gewoon niet anders door de constructie van de rotonde. Iemand die een voertuig bestuurd met een dergelijk mankement zoals bijvoorbeeld een erg grote draaicirkel met daarbij een zeer grote dooie hoek moet daar naar mijn mening zelf rekening mee houden en niet verwachten dat andere dat voor hem doen. Ik vind het ronduit belachelijk dat iemand zich beroept op de mankementen van zijn voertuig terwijl hij deze zelf weet, en zelf niet genoeg oplet.
ze moeten mensen met een rbw eens gaan verplichten om een paar uurtjes
op een vrachtauto te gaan lessen, wordt iedereen beter van
Dus ergo. OF het mijn dood wordt maakt me niet uit. Ik heb voorrang dus rij ik door op mijn fietsje.
Je maakt al meer fouten. Je weet blijkbaar dat er een dodehoek op zit (zou ik op mijn ietwat ielige fietsje ten opzichte van ietwat grote truck toch ff rekening mee hebben gehouden). De oplossing is heel simpel. Als jij naar de vrachtwagen kijkt en je ziet of via zijn raam of via zijn spiegel de chauffeur ziet hij jou ook.
Je wil dat hij rekening houdt met zijn "mankementen" Hoe? moet ie eerst uitstappen om te kijken of het plein vrij is? voordat hij ingestapt is staat de volgende fietser al weer op zijn dooiehoek!
Als hij dan je niet gezien heeft (jij blijkt te weten dat hij niet gekeken heeft)
Steek je je middelvinger op en gaat schelden. Nee dat werkt conflict beheersend!!
Ga er maar van uit dat de gemiddelde chauffeur ook niet blij is met de rotondes waar hij geen reet ziet!
EN als we het over regeltjes in het verkeer hebben zullen we dan de discussie over het gedrag van de fietser in nl maar niet aan gaan?
Nu we het toch over dodehoeken gaan hebben op vrachtwagens... voor de chauffeurs...
Tegenwoordig zijn toch dodehoekspiegeltjes verplicht? Dan zou dat probleem toch niet meer mogen bestaan???
Op het moment dat die vrachtwagen voor me zit en z'n knipper aanzet dat 'ie van baan wil verwisselen, en er is nog genoeg ruimte dan zal ik echt m'n snelheid wat aanpassen en die vrachtwagen z'n gang laten gaan...
Elkaar ruimte geven en begrip hebben voor de mankementen van elkanders voertuigen maakt het verkeer een stuk vriendelijker... alleen idioten die zonder te kijken en zonder knipper zo van baan verwisselen, dat is het punt... en inderdaad, of dat nou een vrachtwagen, of een auto of een motor is maakt niet uit... alleen bij een motor of auto is dat iets minder beangstigend dan een 18 meter lange blik...
ga maar eens een dagje mee! dan praten we verder!!
het is ook een achterlijke regel dat een fietser op een rotonde voorrang heeft!!
Ik vind dat er meer achterlijke regels op de Nederlandse wegen zijn hoor - en dat meen ik echt!
Ze hebben een dooiehoek van hier tot Tokio, volgens mij helpt zo'n spiegeltje alleen maar gedeeltelijk.Nu we het toch over dodehoeken gaan hebben op vrachtwagens... voor de chauffeurs...
Tegenwoordig zijn toch dodehoekspiegeltjes verplicht? Dan zou dat probleem toch niet meer mogen bestaan???
jij snapt het wel!! waarom kan je dan niet ff wachten en een langzamer voertuig ff voor laten!?? leg me dat eens uit!? omdat je anders zelf wel 3 minuten te laat aan komt!!
Het gaat er niet om dat ik niet ff kan wachten, als een vrachtwagen aangeeft dat hij naar links wil zal ik soms wel en soms niet ff wachten, het is een favour als ik wacht, geen must!! Maar ze zien je wel als asociaal als je niet wacht en dat valt me vaak tegen
Het gaat er niet om dat ik niet ff kan wachten, als een vrachtwagen aangeeft dat hij naar links wil zal ik soms wel en soms niet ff wachten, het is een favour als ik wacht, geen must!! Maar ze zien je wel als asociaal als je niet wacht en dat valt me vaak tegen
dat is ook zo maar dit verhoogd de veiligheid niet echt! net zoals een boel andere regels....
ik vind het juist asociaal dat sommige mensen niet ff het fatsoen kunnen opbrengen om heel ff te wachten en iemand voor te laten........
tis grappig dat je dat zo zegt, besef je wel dat het omgekeerd precies zo werkt? die vrachtwagen chauffeur zou best even het fatsoen op kunnen brengen om te wachten totdat hij het overige verkeer niet hindert...
Volgens de verkeersregels heb ik gelijk, en volgens de regels van fatsoen zou je allebei elkaar voorrang moeten verlenen, de regels bieden gelukkig uitsluitsel
Nou, nou, emoties genoeg hier
Of de ander maakt een fout (niet gezien, niet KUNNEN zien e.d.),
Of de ander neemt voorrang, is asociaal bezig soms op het misdadige af.
Net als iedereen ken ik beide situaties.
Vrachtwagen haalt in, ik moet vol in de ankers. Ga er daarna voorbij, wijs op mijn vizier "let ff op". Reaktie "sorry, niet gezien". Mijn reaktie "okay, gelukkig niks gebeurd".
Andersom ook, ik (op dat moment in koekblik) zag bij het inhalen een andere auto over het hoofd en ging niet echt lekker naar de linkerbaan. Komt 'ie me voorbij, maak ik een gebaar "sorry, mijn fout", want het was ook mijn fout.
Ik kan me best voorstellen dat het voor een vrachtwagenchauffeur af en toe vervelend is als 'ie niet kan inhalen. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel je wint in een vrachtwagen als je een ander inhaalt die 0,5 km langer gaat...
Wel erger ik me mateloos aan de vrachtwagenchauffeurs die - zeker in de spits - het inhaalverbod negeren en zo een enorme opstopping en misschien ook wel files veroorzaken. Het inhaalverbod is er niet voor niets, dient om de doorstroming te bevorderen.
Weet je dat zeker? Ik niet, ik vraag me dat wel eens meer af.en een inhaalverbod geldt dus niet voor een bus......